rejection

rejection

rejection

bismillahirrahmaanirrahim.

sebagai seorang daie haruslah kita bersikap optimis. tajuk entri kali ini bukan untuk melemahkan jiwa, tapi untuk meneguhkannya. perkara ini amat berkaitan dengan diri yang bergelar sang murabbi.

Nuh:5

Nabi Nuh a.s. berdakwah selama 1000 tahun kurang 50, dan hasilnya memang amat sedikit. bayangkan betapa banyak rejection yang diterima oleh Nabi Nuh a.s. Kezaliman dan kedurhakaan kaum Nuh sememangnya telah ‘diiktiraf’ oleh Allah swt di dalam surah yang lain:

An-Najm:52

“jadilah seperti pokok, dibaling batu dan dibalas buah”. kata2 ishab juga menjadi pendorong untuk menjadi lebih teguh. pelik kadang2 dengan kisah2 pejuang2 terdahulu. terus dan terus dan terus ke depan walau beribu ujian menimpa.

rejection mereka bukan sekadar manusia tidak menerima ajakan, bukan sekadar manusia mengunci pintu bilik dan tidak menjawab panggilan loceng, bukan sekadar manusia tidak mengangkat handset, dan sebagainya, namun ia jauh lebih hebat.

Rejection dakwah Rasulullah SAW luka dan berdarah ketika peristiwa Ta’if. (tak termasuk segala jenis perang dalam riwayat kehidupan baginda SAW)

Rejection dakwah Nabi Nuh a.s. dengan kedegilan kaumnya sehingga mereka memasukkan jari-jemari ke dalam telinga dan memasukkan muka ke dalam baju dan mempermainkan ajakan Nabi Nuh a.s., tak termasuk makran kubbaara (tipu daya yang amat besar oleh kaumnya).

Rejection dakwah Nabi Musa a.s. dengan kedegilan bani israel, yang dah diberi macam2 nikmat dan petunjuk, termasuk dimatikan dan dihidupkan semula, pun terus menerus ingkar dan mengkhianati Nabi Musa a.s.

Rejection dakwah Nabi Ibrahim a.s., tak puas hati terus nak bakar dalam unggun api.

..dan banyak lagi.

Rejection kita baru sedikit, janganlah terus mengeluh. kadang2 da’ie fobia dengan rejection, hingga melemahkan semangat untuk mencuba dan berusaha. ada pula yang tinggi ego, takut direject nanti hancur luluh hati menahan kesakitan rejection.

hati kita

milik Allah SWT

hancur luluh hati kita

bukan suatu kehinaan

malah kemuliaan

suatu pengorbanan

yang dijanjikan Allah ganjaran

dan dijauhi kehinaan yang lebih besar

di akhirat yang kekal abadi…

semoga diberikan kekuatan oleh Allah swt untuk terus beramal.

Wallahu’alam