aku perlu melakukan sesuatu

ilmu

ilmu

bismillahirrahmanirahim.

semester baru akan bermula (bagi sesetengah mereka ada yang telah pun bermula). hari ini saya masih terus memikirkan cara bagaimana untuk menaikkan dan menambah-baikkan result atau keputusan peperiksaan sahabat2 saya di sini. Terus-terang saya katakan, result saya taklah sehebat mana. Mudah kata “oklah jugak”. tapi saya tidak merasakan ia menjadi penghalang untuk saya melakukan apa yang termampu untuk membantu mereka.

chatting2, sembang2, bincang2, baca2. timbullah beberapa idea. tapi saya juga memerlukan idea dari para pembaca semua. Alhamdulillah ini idea yang terhasil setakat ni. InsyaAllah saya akan mempraktikkan idea2 yang ada ni untuk kebaikan kita bersama.

mutabaah

  • bagi yang tak pernah tahu, maksud mutabaah ini adalah peng”follow-up”an. dalam kita beramal, boleh melakukan proses mutabaah. sebagai contoh, dalam seminggu, rekodkan berapa kali qiyamullail, berapa mukasurat quran kita tilawah, berapa line ayat quran kita hafaz dan sebagainya.
  • saya yakin dah ramai pun yang dah implement dah melaksanakan perkara ni. ya’ni merekodkan dalam seminggu berapa jam kita study. tapi saya rasa tak cukup. tak menunjukkan kita cukup serius dalam study kita.
  • dalam masa terdekat saya akan cuba menyediakan template borang mutabaah yang efektif.

sesi study bersama

  • dalam seminggu, atau dua minggu sekali, buat satu sesi belajar bersama2. mungkin dengan adanya suasana lebih mudah.

pengurusan masa

  • rancang ke depan. hari ahad setiap minggu mesti dah ada dalam jadual kita apa yang nak study dan bila. ambil masa setengah jam untuk rancang. saya dah ada template, insyaAllah saya akan uploadkan (bunyi seperti prokrastinasi, tapi sebenarnya tidak kerana file berada dalam komputer saya, akan tetapi kini saya menggunakan komputer orang lain).

mengambil berat hal orang lain

  • cari seorang partner. macam saya, amik course yang mmg orang tak ambil, jadi memang sukar mencari partner. tapi kalau jumpa, memang menarik. selalu tanya dan beritahu apa yang anda dah tahu dan anda belum tahu. ciptakan satu suasana kompetitif dan timbulkan rasa persaingan. jangan sampai rasa hasad, tapi masing2 berlumba dan bantu membantu.

muhasabah selalu

  • sama macam point pertama saya, i.e. mutabaah. ada borang mutabaah tapi tak isi tak guna juga (peringatan utk diri saya dan anda semua). jadi perlu ada masa set untuk muhasabah. ingatlah ijazah adalah alat untuk mencapai risalah. kalau tak ada cangkul macamana nak bercucuk tanam. jangan ambil mudah ye. (on the other hand jangan pula terlampau memberati (baca: extreme) dalam meraih alat) berfikir secara objektif ye sahabat2 yang saya kasihi sekalian.

Itu sahaja setakat ni. Feel free untuk kongsikan idea dalam ruangan komen di bawah.

Wallahu’alam.