Painter – Day 1

Bismillah.

Tiga hari lepas, saya kerja part time mengecat pagar. Believe it or not, ini employment saya pertama setelah graduate.

Doa saya agar urusan kerja dipermudahkan nampaknya Allah telah makbulkan. Syukur setinggi dipanjatkan pada Allah yang Maha Luas rahmatNya.

Kenapa saya kata begitu, kerana saya telah memperoleh hikmah2 yang bagi saya amat bernilai walaupun kerja hanya memakan masa 2-3 hari:

Day 1

Saya kerja separuh hari sahaja. Dah lebih 6 tahun tak mengecat. Hasil pertama saya hanya Allah saja yang tahu.

“I’m sorry for such a horrible paint work on this bit”

fenceTiada guru untuk mengajar. Apa yang saya buat, hanya dengan melihat hasil kerja mereka pada beberapa pagar yang telah mereka cat sebelum ini.

Setelah beberapa keping dicat, akhirnya pada kepingan yang ke-4, ke-5 dan seterusnya, saya telah menghasilkan master piece.

Pengajaran:

  1. Untuk mengecat pagar yang belum dicat, saya perlu melihat hasil atau contoh finishing yang telah dihasilkan sebelumnya. Jika baik hasil yang saya jadikan guideline, maka baiklah hasil saya. Di sini tersirat kepentingan memiliki akhlak yang baik bagi seorang daie, sebagai qudwah. Untuk menghasilkan yang hebat memerlukan kualiti akhlak yang hebat.
  2. This is what we call, OJT ataupun On-the-job training. Dakwah pun begitu juga. Anda tak tahu bagaimana menyampaikan mesej islam dengan baik?Praktis dulu nanti kita semak dan bincang sama2. Latihan untuk berdakwah adalah semasa anda mempraktikkannya. Kelayakan untuk berdakwah adalah syahadah anda. Dalam masa yang sama tuntut ilmu2 yang relevan dengannya.
  3. Masterpiece hanya akan terhasil apabila kita jatuh, bangkit, dan jatuh semula. dan bangkit semula. Kesilapan yang berlaku bukan melemahkan, tapi memperbaiki kualiti anda sebagai seorang insan. Ujian Allah yang berjaya dilepasi akan meningkatkan kualiti kita dalam bentuk2 yang Allah kehendaki, baik dari segi akhlak, kemahiran, pengetahuan dan sebagainya.

Wallahualam…

…bersambung (next entry – Day 2)